Tanam Pokok Duit



Saya ingin menceritakan berkenaan seorang adik ini sebab kagum dengan adik ini, dan merasakan ingin berkongsi kisah adik ini.
Adik ini dinamakan sebagai A, menghubungi saya melalui sms.

Adik A ingin melabur sebanyak RM10,000 dan bulanan banyak RM300 selama 25 tahun.
Jadi beliau mencari seorang konsultan yang juga pelabur supaya boleh mengurus dan memantau pelaburannya untuk jangkamasa yang panjang. Dalam komunikasi kami, banyak kali saya bertanya untuk pengesahan umurnya yang 17 tahun itu, anggapan saya mungkin A tersilap taip. Tapi selang waktu sebulan dua, saya tanya kembali, umurnya tetap 17 tahun. Sekarang melabur dengan fund house lain yang di JV bersama ibunya. Adik ini bekerja sendiri, mempunyai bisnes kecilan jadi boleh menyimpan RM300 sebulan bagi persediaan persaraan..(Bukan bisnes ceti haram yerr..).

Apa yang saya kagum ni, walaupun adik ini berumur 17 tahun, beliau dah buat persediaan untuk pelaburan jangka masa panjang.
Pada perkiraan kasar saya, adik ini akan mempunyai anggaran RM760K (jika purata pulangan 10%) ataupun RM1.4 juta (jika purata pulangan 15%) . Jadi, pada umur 43 tahun, adik ini akan bergelar jutawan.n. Jika taknak bersara pun, pelaburan tersebut boleh digunakan untuk modal perniagaan bersaiz besar. Pelaburan itu dah cukup besar untuk mencompound interestkan dananya sendiri. Macam tanam pokok duit, nanti dah berbuat duit, kita kutip ajer.  

Ibaratnya, macam kita tanam pokok durian kat dusun. Hari ini tanam 10 pokok, 25 tahun akan datang,  kalau kita bajakan dan semaikan benih durian,  10 pokok tu akan beranak jadik 100 pokok, mungkin 200 pokok, mungkin lebih. Masa ni kalau taknak semai benih pun tak per dah, makan ajer hasil 100-200 pokok tu. Boleh jual buah durian borong, boleh buat bisnes aiskrim durian, dodol durian dan sebagainya. Nampak tak?

Dalam hati saya, alangkah bagusnya kalau semua orang kat Malaysia ni macam ni. Ada sikap nak menyimpan jangka masa panjang dalam instrumen yang sesuai. Kalau simpan bawah bantal, lagi la teruk. Rumah hangus, duit hangus. Simpan dalam akaun simpanan, mmg tak sesuai sebab risiko inflasi.

Jadi, jom la tanam pokok duit kita. Bajakan sebulan sekali RM100 saja. Ataupun 3 bulan sekali guna baja duit dari akaun 1 KWSP.

No comments:

Post a Comment