Jom Jadi Orang Luar Biasa.



Percaya tak dalam hidup kita ini kita boleh pilih untuk gembira untuk sedih untuk stress untuk bahagia dan untuk segala-galanya.
Rahsianya??? Sikap dan cara kita berfikir.

Sebagai pelajar, bila ditanya kenapa perlu belajar bersungguh-sungguh?
Jawapan orang biasa : Mak saya suruh belajar.
Jawapan orang luar biasa : Saya nak cari ilmu banyak-banyak dan berkhidmat dengan masyarakat.

Sebagai fresh grad, bila ditanya kenapa masih menganggur?
Jawapan orang biasa : Dah apply, tapi dapat kerja semua tak best, shif pulak, gaji pun kecik. Tak padan dengan penat belajar.
Jawapan orang luar biasa : Dah apply, dah dapat kerja bahagian customer service pun. Ingat nak kerja dulu 1-2 tahun belajar communicate dengan berkesan.

Sebagai pelayan di fast food restoran, ditanya kerja apa dan best tak kerja situ?
Jawapan orang biasa: Ala, kerja waiteres jek. Penat kerja dari pagi sampai malam.
Jawapan orang luar biasa : Saya kerja di ***. Kerja memang penat tapi seronok jumpa banyak orang. lapipun saya nak cari pengalaman nanti nak buka restoran sendiri.

Sebagai UTC pula,ditanya rakan kerja apa sekarang ni?
Jawapan orang biasa : Saya kerja jual unit trust.
Jawapan orang luar biasa : Saya konsultan pelaburan unit trust. Saya provide investment solution untuk bakal-bakal investor dalam bidang unit amanah. Saya akan design strategi pelaburan asset allocation yang sesuai dengan objektif pelaburan para pelabur saya.

Jawapan orang biasa akan membuatkan mereka tak ada cita-cita dan hidup mereka bosan dan sangat mudah untuk stress. Sikap yang negatif dan asal boleh ajer membuatkan mereka tak mudah terima cabaran untuk berubah.

Jawapan orang luar biasa pula memperlihatkan mereka bercita-cita tinggi. Sanggup berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya.
Mereka berfikiran positif dan sangat ceria untuk berurusan dengan mereka. Mereka seronok dengan hidup dan pekerjaan mereka.  Jadi memang best la kalau nak berurusan dengan mereka ni.

Jadi, jom jadi orang luar biasa. Jadilah pelabur yang luar biasa dan pilih la UTC yang luar biasa. Belum jadi UTC lagi? Jom jadi UTC yang luar biasa. Call ajer saya.
Can Cin Chow.

No comments:

Post a Comment