Tips Menghadapi Rejection



"Takut la nak call, nanti orang taknak. Cemana?"
"Segan la nak tanya."
"Malas la, nanti orang tak suka."
'"Malu la nak jumpa orang. Bila ajak orang taknak, segan la"

Itu adalah antara jawapan-jawapan bila kita 'segan' nak jumpa atau call prospeks.

Memang normal bila seseorang tidak suka oleh perasaan direject. Bila kita promote something, orang reject, kita rasa segan,malu, rendah diri. Lama-lama kita jadi malas nak promote lagi.

Sebenarnya, prospek itu bukan mereject diri kita. Dia atau mereka bukan mereject diri kita secara peribadi.
Rejection itu ke atas produk yang kita promote tu. Rejection pulak bukan sebab produk tak bagus, maybe sebab prospek itu tiada keperluan untuk produk itu. Mungkin prospek tidak faham dengan produk atau mungkin cara kita buat promotion itu tak menyakinkan prospek. Yang penting, rejection is not personal.

Macam mana nak 'tahan' dengan rejection.

Tips 1 : Belajar, cari ilmu sampai pandai berkenaan produk.
Jadi, bila orang tanya apa soalan pun boleh jawab dengan yakin. Jika orang tak faham dengan produk, kita boleh bagi penerangan yang jelas dan padat ( panjang berjela pun lagi orang tak paham).

Tips 2 : Yakin dengan produk.
Kena sangat yakin dengan kebaikan produk. Juga kena terangkan kelemahan produk jika ada. Macam orang jual kasut Croc, dia pun pakai Croc juga. Kalau dia pakai  kasut Timberland, macam mana orang nak beli Croc dari dia. Kasut Croc pun ada kelemahan dia iaitu satu hari kasut akan rosak dan perlu diganti.

Tips 3 : Pergi kursus bina diri @ join voluteer team NGO @ join voluteer JPAM/Wataniah/Polis

Kenapa??? Ini sangat penting untuk membina estim diri..Bila join voluteer JPAM/Wataniah/Polis, mereka akan train untuk kuat dari segi mental. Kursus pun free ajer, siap  dapat elaun. Belajar macam2 ilmu baru termasuk menyelamatkan diri dan orang lain. contohnya dalam course body rafting, kita akan dicampak dalam sungai dan diajar untuk menyelamatkan diri dalam sungai. Kalau nasib baik dapat sungai tenang, kalau nasib tak baik (macam saya) dapat la sungai arus deras lepas selepas hujan selama 3 hari. Kita cuma ada helmet, safety jacket dan glove. Kalau join voluteer macam MERCY, kita akan diberi misi untuk membantu dan menyampaikan bantuan. Jadi, apa signifikannya tips no 3 ni dengan rejection??

Sebabnya, kita tak perlu rasa rendah diri bila orang reject kita. Esteem diri kita sangat kuat. Kita dah voluteer apa yang orang lain belum tentu nak voluteer, kita dah buat social service untuk community kita so actually, kita ni ok. If people say no to us, actually they mean no to your product. Bukan serangan peribadi ke atas esteem diri kita. Ini yang perlu difahami oleh setiap orang.

Macam kes body rafting, kita dah survive sungai yang berarus deras, kita dah melalui perasaan cemas, takut, dah berdoa macam orang nak mati dah sebenarnya pun. Dah faham perasaan orang yang lemas dalam sungai.  So when people say NO to you, it is just small matter. Go on. U can survive in the river, how can u cannot survive a NO.   

Jadi, jangan patah semangat bila prospek mereject kita. Kita ni personally ok, mereka cuma berkata 'tidak' kepada produk kita saja. Mungkin masa ini mereka tidak perlu produk ini. Jadi, cuba lagi lain kali.


Education plan, pelan pendidikan anak, tabung pendidikan anak, tabung anak,hadiah anak,terbaik untuk anak,unit trust konsultan,unit trust consultant, utc public mutual,pelan persaraan,retirement planning, rahsia melabur unit amanah, untung unit trust, public mutual,Cara mudah pelaburan  melalui KWSP,kiosk pintar KWSP, unit trust consultant, UTC, Public Mutual agent, agen Public Mutual, Best kerja UTC,Public Mutual,Pelaburan, Simpan duit, kerja paling best, gosip artis malaysia jutawan, kerjaya, berjaya,selamat makan gaji,kos pengajian IPTA, kos pengajian IPTS, rejection, skim cepat kaya, peluang kerjaya, insuran perubatan, takaful, simpan banyak duit, kaya cepat, mengayat awek cun, lisa surihani, hadiah terbaik untuk anak, kaya cepat, pelaburan emas, perniagaan, usahawan,MLM,jutawan,jawatan kosong,maharaja lawak,murah rezeki, anwar ibrahim

No comments:

Post a Comment