Selamat ke Kerja Makan Gaji.

Selamat ke kerja makan gaji? Kalau zaman mak bapak kita, generasi dahulu mungkin selamat la kerja makan gaji. Terutamanya yang ada ijazah. Sebab orang dulu-dulu tak ramai yang ada ijazah.

Zaman sekarang ni lain, yang ada ijazah ni ramai sangat dah. Ditambah lagi dengan ekonomi global pun tak menentu. Memang tiada jaminan lagi untuk job security ini. Kerja di sektor awam pun tiada jaminan lagi, tambahan pula sekarang kerajaan sedang mengecilkan saiz perkhidmatan awam. Tema sekarang 'Perkhidmatan Awam  Kejat' namanya. Skim SBPA yang dibatalkan oleh PM tempoh hari mengariskan yang penjawat awam boleh diberhentikan melalui 'Exit Policy'. Walaupun SBPA batal, saya berpendapat Exit Policy akan diteruskan di masa akan datang.

Solutionnya ialah dari sekarang mesti ada rancangan untuk financial security memandangkan job security dah tiada. Baca la buku Rich Dad Poor Dad untuk dapatkan konsep yang jelas berkenaan perkara ini.



Bayangkan, anda ada diploma dan degree dalam bidang profesional. Contohnya degree profesional ni macam degree perundangan, kejuruteraan dan perakaunan. Dah bekerja dengan profesion yang berjaya sejak bergraduat. Tiba-tiba tanpa diduga, pada umur 49 tahun, lagi 6 tahun nak pencen. Syarikat tempat anda bekerja ditutup dan anda diberhentikan. Pada ketika ini gaji yang diterima ialah sekitar RM10 ribu. Berapa besar peluang anda untuk memohon jawatan baru di tempat lain dengan gaji yang sama?
Bayangkan perkara ini berlaku kepada anda kerana cerita di atas adalah cerita benar. Orang dalam cerita di atas telah mendaftar sebagai UTC dan saya sangat yakin yang beliau akan menjadi UTC yang berjaya dengan pengalaman dan pengetahuan yang beliau ada.

Jadi, tidak kira umur anda 25 tahun..35 tahun....45 tahun...50 tahun..jom jadi UTC sekarang. Masih belum terlambat untuk kita berjaya.


Education plan, pelan pendidikan anak, tabung pendidikan anak, tabung anak,hadiah anak,terbaik untuk anak,unit trust konsultan,unit trust consultant, utc public mutual,pelan persaraan,retirement planning, rahsia melabur unit amanah, untung unit trust, public mutual,Cara mudah pelaburan  melalui KWSP,kiosk pintar KWSP, unit trust consultant, UTC, Public Mutual agent, agen Public Mutual, Best kerja UTC,Public Mutual,Pelaburan, Simpan duit, kerja paling best, gosip artis malaysia jutawan, kerjaya, berjaya,selamat makan gaji,kos pengajian IPTA, kos pengajian IPTS, rejection, skim cepat kaya, peluang kerjaya, insuran perubatan, takaful, simpan banyak duit, kaya cepat, mengayat awek cun, lisa surihani, hadiah terbaik untuk anak, kaya cepat, pelaburan emas, perniagaan, usahawan,MLM,jutawan,jawatan kosong,maharaja lawak,murah rezeki, anwar ibrahim

 



No comments:

Post a Comment