Just Do It



Salah satu perkara yang saya menyesal tak buat dari dulu adalah 'terjun' dalam Public Mutual. Tiada sapa pun nak berkongsi dengan saya berkenaan peluang kerjaya bersama Public Mutual. Masa zaman-zaman single dulu, zaman-zaman yang tiada komitmen dan boleh all out pagi petang. 

Dulu saya pemalu, nak bercakap dengan orang pun payah. Nak kena buat presentation lagi la jauh Everest dari Atlantik. Ish, KALAU LA masa zaman uni ada orang ajak saya buat part time UTC dan bila grad terus buat full time, kat mana la level saya hari ini. Masalah dengan KALAU LA ni ialah perkara tu tidak akan berlaku. Jadi, saya ambil keputusan buat sekarang. JUST DO IT. 

Cuba bayangkan cerita ini bersama saya.

Kita baru grad. Berkobar-kobar nak cari kerja yang setanding dengan ijazah kita. Kalau nasib baik dapat masuk syarikat best-best..kalau nasib baik tiada lagi, kerja la macam-macam dulu. Lepas tu dapat kerja yang kita idam-idamkan. Kita ingat kita dah boleh settle down. Kerja elok2 dah sampai level manager, skali syarikat terpaksa buang orang sebab ekonomi tak bagus. Pegi intibiu sana sini masih tak dapat kerja lain. Duit VSS pun dah nak abih. 
Masa ini baru pikir nak buat bisnes.  

Yang kerja makan gaji kat sektor awam pulak, kerja kerajaan la senang citer. Kerja dah lama tapi bos tak suka kita pulak, lambat naik pangkat. Hantar posting kat tempat-tempat yang orang lain reject. Hantar posting jauh dari family. Exam naik pangkat dah lulus tapi sebab bos tak suka, dia tak sokong kenaikan pangkat so duduk la kat level bawah sampai dekat-dekat nak pencen. 
Masa ni baru la pikir nak buat bisnes.

Soklan saya, kenapa bila macam-macam jadi, kenapa baru pikir nak buat bisnes??? Kenapa tak buat bisness dahulu? Buat bisnes dulu untuk kita tahu sama ada ia sesuai dengan jiwa kita atau tidak. Kalau sesuai, takpayah dah kerja makan gaji, teruskan saja. 

Lepas kita konfem yang jiwa kita tak sesuai dengan bidang bisnes, then baru kerja makan gaji di private or public sector. Kalau kena macam2 contohnya bos tak suka, selalu kena marah, tak ada bonus, gaji ciput, kerja lama tapi tak pernah pun pergi oversea, tak tahan hadap jammed ari-ari, sian anak sebab selalu kena out station,  nak kena buang kerja dan macam2 lagi then tidak la menyesal sangat sebab kita yang buat pilihan untuk makan gaji setelah bisnes tak sesuai dengan jiwa kita...

Jadi, apa yang kita boleh buat ialah menyimpan dan melabur sekarang supaya kita boleh bersara dengan selesa. Kita dah korbankan masa kita, ketenangan pikiran dan jiwa kita masa bekerja makan gaji, maklumla bisnes pun tak sesuai dengan jiwa jugak kan..Jadi mesti pencen dengan tenang. Macam mana?? Mulakan RM100 sebulan dari sekarang. Lagi 25 tahun insya-allah dah ada RM800,000. Nak jadi jutawan?? Simpan lebih sikit.

Yang dah makan gaji tapi rasa tak sesuai dengan jiwa la pulak kerja makan gaji ni, stress jek lebih.. macam mana nak buat???Apa lagi mulakan la bisnes anda sekarang...buat dulu secara part time...Just Do It...Better Late Than Never..

Yang baru grad???Buat bisnes sekarang. Pemalu, tidak pandai bercakap, tidak yakin la boleh buat ke tak.Tak perrrr... Just Do It and Better Do It Now..Tidak ada modal la pulak? Pinjam dulu duit FAMA sebanyak RM270, dapat tempoh sebulan dah boleh bayar balik. 


So, boleh kita mulakan sekarang???
Call  saya di talian 016-2220354 atau email hanyrazak@gmail.com.




Education plan, pelan pendidikan anak, tabung pendidikan anak, tabung anak,hadiah anak,terbaik untuk anak,unit trust konsultan,unit trust consultant, utc public mutual,pelan persaraan,retirement planning, rahsia melabur unit amanah, untung unit trust, public mutual,Cara mudah pelaburan  melalui KWSP,kiosk pintar KWSP, unit trust consultant, UTC, Public Mutual agent, agen Public Mutual, Best kerja UTC,Public Mutual,Pelaburan, Simpan duit, kerja paling best, gosip artis malaysia jutawan, kerjaya, berjaya,selamat makan gaji,kos pengajian IPTA, kos pengajian IPTS, rejection, skim cepat kaya, peluang kerjaya, insuran perubatan, takaful, simpan banyak duit, kaya cepat, mengayat awek cun, lisa surihani, hadiah terbaik untuk anak, kaya cepat, pelaburan emas, perniagaan, usahawan,MLM,jutawan,jawatan kosong,maharaja lawak,murah rezeki, anwar ibrahim

No comments:

Post a Comment